AI i klassrummet: hur rustar vi för framtiden?
Skolelever och studenter använder alltmer generativ AI, till exempel för att skriva texter, lösa matematikproblem och för att koda. Rätt använda kan system som ChatGpt, Gemini, GitHub och Copilot hjälpa eleverna att lära sig mer och gå på djupet i sitt kunskapssökande. Men de nya teknikerna innebär även risker som försämrat lärande och fusk, liksom säkerhetsrisker när information delas med företagen bakom verktygen.
Om AI används på fel sätt under en längre tid kan det påverka hur studenterna sedan klarar sig på universitet och i arbetslivet eftersom risken finns att utbildningen och kunskaperna blir sämre. Hur kan vi rusta eleverna så att de använder verktygen på konstruktiva sätt? Vilka verktyg finns egentligen? Vad har de för potential och hur undviker vi problem nu och framåt?
AI-forskaren och filosofen Karl de Fine Licht resonerar och berättar om olika verktyg, vad de kan göra och hur Chalmers arbetar med att ta till vara verktygens potential för att hålla en hög kvalitet i utbildningen och rusta studenterna för framtiden.