Hur får vi acceptans för transporternas omställning?
I Frankrike är de så kallade gula västarnas protester ett tydligt exempel på hur förslag till höjda drivmedelsskatter (där i kombination med sänkt förmögenhetsskatt) mötte protester. I Sverige ledde kriget i Ukraina tillsammans med reduktionsplikten till högre drivmedelspriser, vilket väckte missnöje och bidrog till att flera politiska partier skruvade ner såväl klimatambitionerna som reduktionspliktsnivåerna för att sänka drivmedelspriserna. Där befinner vi oss idag, trots att vi vet att det behöver bli dyrare att köra fossilbil om klimatställningen ska lyckas.
Finns det förslag och politik som kan öka acceptansen för transporternas klimatomställning? Två förslag kommer att presenteras och diskuteras. Det ena gäller en vägskatt för person- och lastbilar som gör det dyrare att köra i stad jämfört med landsbygd. Det andra gäller ett så kallat landsbygdsmiljöavtal där åtgärder för lokal service läggs ihop med bättre kollektivtrafik och investeringar till exempelvis cykelbanor.
Förslagen presenteras av Anders Roth från IVL och kommer sedan diskuteras av en panel bestående av politiker, forskare/experter och allmänhet.
Seminariet streamas.
Fler medverkande tillkommer.