Hållbarhetsguide

Frihamnsdagarna har som mål att vara ett så hållbart evenemang som möjligt, och för att lyckas med detta krävs ett gemensamt engagemang från kansliet, arrangörer och partners. Genom att göra medvetna val och integrera hållbara lösningar i planering, genomförande och efterarbete kan vi tillsammans minimera vår miljöpåverkan och bidra till en mer ansvarsfull evenemangskultur.
För att underlätta ert hållbarhetsarbete har vi sammanställt riktlinjer och praktiska tips som hjälper er att fatta hållbara beslut. Tillsammans kan vi Walk The Talk.
Krav
Utöver riktlinjer och råd ställer Frihamnsdagarna vissa krav på er som arrangörer:
- Engångsartiklar: Inga engångsartiklar är tillåtna på arenan. Om ni bjuder på mat eller dryck, välj flergångsartiklar eller komposterbara alternativ att servera i. Ni ska då också ha en lösning för att kunna ta emot och källsortera det materialet.
- Vegetarisk mat: Frihamnsdagarna är ett vegetariskt evenemang, med vissa undantag för hållbart från havet. Om ni ska bjuda på mat, välj då vegetariska alternativ.
- Avfall: Allt avfall ska sorteras korrekt vid återvinningsstationer på området. För att uppmuntra till minskat avfall så tillkommer en avgift för avfall som lämnas kvar.
- Packmaterial: Lämna allt onödigt packmaterial utanför festivalområdet. Ta endast med förpackningar och material som inte genererar skräp.
Ordning & reda: För att skapa en så trivsam arena som möjligt är det viktigt att vi alla tar ansvar för det. Se till att hålla er plats städad och strukturerad. Hjälp oss gärna att även hålla ytorna kring er plats i gott skick om ni ser behov av det. Vi har medarbetare på plats som tillser att hålla ordning på området, men desto fler vi är som är delaktiga i att skapa en trivsam miljö desto bättre blir det.
Tips till arrangörer
Material och Avfall
- Utdelningsmaterial och gåvor: Undvik giveaways och material som skapar avfall. Istället för fysiska presenter kan ni erbjuda digitala belöningar eller upplevelser.
- Buntband: Använd endast återanvändbara och öppningsbara buntband istället för engångsvarianter.
- Utrustning och inredning: Låna, hyr eller återanvänd material istället för att köpa nytt. Frihamnsdagarna har ett samarbete med leverantörer som erbjuder hållbara lösningar, önskar ni sätter vi er gärna i kontakt.
- Efter festivalen: Ha en plan för hur materialet från er utställarplats kan återanvändas eller återvinnas. Kan det doneras till lokala organisationer, återbrukas vid framtida evenemang eller hyras ut?
- Lokala inköp: Vid eventuella inköp av produkter och material – välj att handla från lokala leverantörer för att stödja näringslivet och minska transportutsläppen.
Digitala lösningar
- Flyers och delbart material: Undvik pappersflyers och broschyrer som delbart material från er utställarplats. Använd istället digitala lösningar som QR-koder eller länkar för att dela information.
- Tryckt material: Om ni behöver skapa tryckmaterial som exempelvis roll-ups, undvik då datummärkningar eller specifik branding så att materialet kan återanvändas till framtida arrangemang.
- Marknadsföring: Prioritera digital marknadsföring genom exempelvis sociala medier för att nå ut till er publik framför tryckt material som affischer.
Transport och Logistik
- Personaltransport: Uppmuntra personal att resa med kollektivtrafik. Buss, färja och spårvagn stannar nära arenan, och det är en kort promenad därifrån. Se olika alternativ här.
- Materialtransport: Minimera antalet resor genom att samordna transporter för att minska på utsläppen.
Tillgänglighet och inkludering
En stor del av tillgänlighetsarbetet ansvarar Frihamnsdagarna för, då vi ska skapa en arena som är tillgänlig för alla. Det finns dock vissa punkter som ni som arrangör bör tänka på under planeringen av ert deltagande:
- Scenprogram: På vissa scener kommer innehållet livetextas. Om ert scenprogram har flera talare är det viktigt att inte tala i mun på varandra för att undvika felaktig textning.
- Teckentolkning: På vår största utescen Katizi kommer samtliga programpunkter att teckentolkas.
- Publikfrågor: Även publikfrågor bör talas in i mikrofon för att säkerställa att alla i publiken hör frågorna. Publikmikrofon finns vid varje scen.
- Språk: Om möjligt, ha representanter vid era utställarplatser som talar andra språk än svenska för att kunna kommunicera med en bredare publik.
- Marknadsföring: Om ni publicerar videor med talat innehåll, se till att texta dessa för att göra tillgängligt för personer med hörselnedsättning. Vid icke-rörligt innehåll kan ni lägga till syntolkning av bilder för personer med synnedsättning.
- Mångfald: Se till att representationen vid er utställarplats eller på ert scenprogram återspeglar mångfald.
Genom att följa dessa råd hjälper vi tillsammans till att göra Frihamnsdagarna mer hållbart och tillgängligt för alla deltagare. Tack för att ni bidrar!